© Bijlesinstituut Exact op weg (2017)
Werkwijze
Hieronder staat beschreven hoe een en ander in zijn
werk gaat bij Bijlesinstituut Exact op weg.
Intakegesprek
Nadat een potentiële bijlesleerling of zijn of haar
ouders/verzorgers contact met mij hebben
opgenomen leg ik kort uit hoe mijn werkwijze is.
Telefonisch spreek ik de problemen door waar
tegenaan gelopen wordt. Indien ik denk dat het
zinvol is om hiervoor met bijlessen te starten maak
ik een afspraak voor een gratis, geheel vrijblijvend
intakegesprek.
Tijdens het intakegesprek wordt samen met de
potentiële bijlesleerling en zijn of haar
ouders/verzorgers de situatie besproken,
lesmateriaal bekeken, alsmede eventuele slecht
gemaakte toetsen/proefwerken bekeken. Aan de
hand hiervan maak ik een inschatting hoe de situatie
het beste aangepakt kan worden en bespreek dit in
het intakegesprek.
Na afloop van het intakegesprek kan besloten
worden om wel of niet met bijlessen te starten. Er
zijn ook mensen die er nog een nachtje over willen
nadenken, en uiteraard is dat geen enkel probleem.
Bijlessen
Bijlessen bij Bijlesinstituut Exact op weg duren over
het algemeen 2 uur per les. Het blijkt dat dit voor de
meeste leerlingen een ideale tijd is. Omdat het altijd
even duurt voordat je lekker in de stof zit is een
bijles van 1 uur over het algemeen te kort. Als je dan
namelijk lekker bezig bent is de tijd ineens voorbij en
moet je alweer stoppen. Een bijles die langer dan 2
uur duurt is over het algemeen ook weer niet ideaal
omdat de bijlesleerling dan overvoerd raakt met
lesstof en er vermoeidheidsverschijnselen op gaan
treden.
Uiteraard wordt de duur van een bijles in overleg
bepaald en is deze ook afhankelijk van de
individuele situatie.
Bijlessen kunnen zowel bij de bijlesleerling thuis
plaatsvinden als bij mij. Hierbij geldt wel dat
bijlessen pas bij de bijlesleerling thuis plaats kunnen
vinden bij een lesduur van 2 uur of meer per sessie.
Het geniet de voorkeur om de bijlessen bij de
bijlesleerling thuis te laten plaatsvinden omdat de
praktijk uitwijst dat als de bijles bij mij plaatsvindt er
regematig spullen vergeten worden waaraan niet
was gedacht.
Het verloop van een bijles is geheel afhankelijk van
de persoonlijke situatie van de bijlesleerling en dus
heel variabel. Nadat tijdens het intakegesprek is
bekeken hoe de achterstand aangepakt gaat
worden wordt begonnen met de bijlessen. In de
praktijk bestaat een bijles over het algemeen uit een
deel uitleg van de theorie, een deel maken van
opdrachten en een deel bespreken van opdrachten
die de bijlesleerling heeft gemaakt voorafgaand aan
de bijles. Maar, zoals reeds gezegd is dit geheel
afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Het is belangrjk voor bijlesleerlingen om te beseffen
dat het veelal blijkt dat zij gewoon veel vlieguren
moet maken, d.w.z. veel opgaven moet maken, om
zich de stof eigen te maken. In een aantal gevallen
worden tijdens de bijlessen toetsen die minder goed
zijn gemaakt bekeken zodat specifieker de
probleempunten kunnen worden benoemd en van
hieruit gerichter kan worden gewerkt. Ik adviseerd
dan ook altijd dat leerlingen de toetsen die ze
gemaakt hebben meenemen van school.
Sommige scholen geven gemaakte toetsen niet mee
terug aan de leerlingen. In dat geval adviseer ik
ouders om dit aan te kaarten bij de school omdat dit
het proces om een achterstand in te lopen natuurlijk
niet bevordert en gewoon niet acceptabel is.